Talisman, fjärde utgåvan – Expansionerna

Efter sista glaset var pekka redo, han kunde nu ta sig an vad som helst med mod i bröstet och en andedräkt som kunde få även en drake att få kväljningar

I den sista avslutande delen i denna Talismanserie så tänkte jag gå in på expansionerna som släppts till fjärde utgåvan hittills, vilket är hela 7 stycken. Fantasy Flight Games släppte en storexpansion varje vår och en miniexpansion varje höst till dess Dragon blev kraftigt försenad.

I regel kommer dessa med karaktärer, äventyrsskort och besvärjelser och gör lite för att förändra den grundläggande spelmekaniken, en fördel för den som inte vill krångla till det men ändå vill öka på variationen. Det finns dock nyheter. Istället för att gå igenom expansion för expansion tänkte jag efter en förkortad översikt fördjupa mig lite i vad nyheterna medför i praktiken.

I kronologisk ordning…

The Reaper (2008): (mini) Quests och Grim Reaper
The Dungeon (2009): Nytt bräde ”Dungeon” med skattkort
The Frostmarch (2009): (mini) Frosttema, quests och nya slut
The Highland (2010): Nytt bräde ”Highland” (Mountain) med relikkort
The Sacred Pool (2010): (mini) Domedagstema, questbelöningar, nya slut och ”stall-kort”.
The Dragon (2011): Nya bräden för mitten, nya spelelement med draktema
The Blood Moon (2012): (mini) Varulvstema, nya slut, varulv och dag-nattcykler

Dungeon & Highland

Filosofen återkommer i "Dungeon" men har gått från Sokrates till Platon. Kommer femte utgåvan ha en nedåtpekande Aristoteles?

Hörnexpansionerna är tillbaka och de är större än någonsin. Dungeon har 29 rutor jämfört med 16 i tredje 25 i andra utgåvan. Med nästan tre gånger så många kort har dessa betydligt mer variation än innan. Det är inte lika uppenbart att Dungeon är för styrka längre för även om det finns färre visdomsmonster är skillnaden inte lika stor, dessutom har visdomsmonstren högre medel än styrkemonstren…

Lord of Darkness den gamle uven är tillbaka men han har lagt ner det där med att samla talismaner och har övergått till att samla skattkort. Detta har inte bara gjort honom dubbelt så stark utan också smart, han har nu nämligen hela 12 i styrka och 12 i visdom. En intressant sak är att beroende på hur mycket dask man ger honom styr var man kommer ut någonstans. Kommer man upp i 8 poäng över honom hoppar man direkt till härskarkronan, men med tanke på att det kräver minst 19 i antingen styrka eller wisdom finns det nog både snabbare och effektivare vägar att gå…

Med ett mutter påminde han sig om att han skulle frosta av oftare, men mindes på samma gång att det var vad han sa till sig själv sist också.

Highland i sin tur är uppenbart till för guldsamling. ”Trinkets” heter nya föremål (oftast ädelstenar) som inte har någon vikt, de inkluderas inte då man räknar hur många föremål man bär. Det finns även trinkets som inte är ädelstenar så som potions. Någon lyckost från tredje utgåvan beslutade sig visst för att behålla Morak’s Hammer för gott för den återkom inte i fjärde utgåvan. Eagle King har inte levelgrindat lika hårt som Lord Mörker men har ändå samlat på sig 8 i styrka och visdom. Istället för att ta den som gett honom stryk över halva galaxen har han nu ett lager reliker att dela ut, däribland finns ”Ankheg” som kan försakas ihop med samtliga ens följeslagare för att ta sig varsomhelst i samma region, ett effektivt medel för att skippa de obehagligare rutorna i innersta regionen.

Alternativa slut

Den första tanken i Olofs huvud den morgonen var att dagen var förstörd, sen gick det bara utför.

Precis som sluten i 2nd edition så har det totala antalet expansioner nu gett en liten gedigen korthög med alternativa slut. Dessa kan slumpas ut och placeras (utan att titta) upp och ner på härskarkronan för att dras av första som kommer dit. Flera av sluten innebär frontalkrig mellan kvarvarande spelare, flera innehåller en stor onding som man måste ha kål på för att vinna och vissa innehåller domedagsscenarion som inte ovanligtvis leder till att alla spelare dör och förlorar. Jag skulle säga att dessa nya slut är för mer avancerade spelare då de kan kraftigt dra ut på tiden det tar att slutföra spelet. Dragon, som jag återkommer till nedan, har sina speciella slut man måste använda om man vill spela med den. Visst ja, Horrible Black Void återkom med Blood Moon. Heh.

Warlock-Quests

Magikern hade sett över marknaden och kommit underfund med att dumheter säljer bättre, det var dags att anpassa sig eller försvinna.

De som spelat svenska utgåvan av Talisman känner herr Warlock som Magikern i grottan i mellersta regionen, Talismanversionen av Fader Foura. Mannen vars enda egentliga uppgift i livet är att dela ut gåt… talismaner åt äventyrare som sprang förbi.

Fader Foura har med expansionerna blivit mer sofistikerad än förut. Både Reaper och Frostmarch kom med ”questkort”.  Istället för att man får slå en tärning  så drar man ett questkort, får en uppgift att utföra och lyckas man får man en Talisman.

Sacred Pool kom dessutom med belöningskort som man kan dra istället för att ta en talisman. I regel är uppdragen inte allt för besvärliga och belöningarna är faktiskt ganska bra och kan vara värt besväret. Detta gör faktiskt en del för att locka folk till den mellersta religionen istället för att springa ut i ytterregionerna och härja.

Tålmodigt släpade hon allsköns bråte, utan ett ord, utan en klagan. Men i sin inre värld visste hon att när hennes mästare väl tagit kronan var det bara en tidsfråga innan hon själv tagit den från den intet ont anande idioten.

Skatter och Reliker

Den som minns sin third edition kommer ihåg fulingarna i slutet av varje ytterregion. I fjärde utgåvan är syftet att ha ihjäl dessa att få skatter och reliker. Likt belöningarna efter quests kan dessa vara rejält bra och vissa kan verkligen ge en fördelar då det kommer till att vinna spelet.

Stallet

Adventure till Talisman 2nd edition hade en bunt med riddjur som följeslagare. Dessa kom inspringande med glatt återseende i The Sacred Pool. Låt en häst och vagn ta hand om ditt överflöd med skräp du kånkar runt på, skaffa en ridhäst för att ta dig snabbt kring brädet eller en krigshäst för att lösa striden.

Antagonister

Till fjärde utgåvan finns det expansioner som är för något mer erfarna spelare, spelare som kan grundspelet mycket väl och nu söker lite extra utmaning.

Du har väl hört balladen om paddkungen? Inte? Stå över en runda så skall du få höra.

I expansionen Reaper, Blood Moon och i det mycket populära community-tillägget Toad King har Talisman nu en form av karaktärer som lever sina egna liv och ofta innebär obehag om en spelare skulle råka hamna på samma ruta som dessa. Oftast flyttas dessa karaktärer av den spelare som slagit en etta. Grim Reaper sveper runt på brädet och smider sina planer kring vem som skall dö och vem som skall få fortsätta lite till medan varulven mest är sugen på lunch men tenderar att efter en rejäl nysning smitta intet ont anande äventyrare med lykantropi.. Toad King hungrar istället efter allt magiskt och flyttar runt då någon använder sig av magi eller hittar magiska föremål.

Dag och Natt

Dagen var över och natten var här, namnlösa fasor med sig hon bär, i långa skuggor träden sig klär medan skräcken ökar och modet tär.

Dag och nattcykler är nytt sen Blood Moon (som i skrivandes stund faktiskt inte är tillgängligt). Under dagen har alla motståndare -1 i attack och under natten har alla +1. Så medan dagen är behaglig är natten mycket obehaglig. Många nya kort har dessutom effekter som fungerar annorlunda beroende på om det är dag eller natt. Det återstår att se hur detta fungerar i praktiken. Själv tycker jag ju att vanliga monster lugnt kunde varit starkare på dagen och svagare på natten och tvärt om för odöda (visdom) men det är bara jag.

Dragon

Varthrax, den gamle drakkungen, var inte helt nöjd med att monarkin var över och att denne i folkval nu var tvungen att konkurrera med en uringul Cadorus och den miljömedvetne Grilipus. Efter att ha förkovrat sig i röd politik gick han dock ut med valmanifestet "jag äter er alla", fullt förtrogen att det talar till känslor av både gemenskap och solidaritet bland folket.

Dragon är egentligen värd en helt egen artikel så jag tänkte inleda med att säga att Dragon är för mer erfarna spelare. Dragon byter upplägget ganska drastiskt från originalspelet. De som har hängt med vet att andra och tredje utgåvan av talisman hade sina drak-expansioner och fjärde utgåvan är både en sammanbakning av de båda och ett helt nytt upplägg som kanske är den största mer djupgående förändringen i hur spelet spelas, därför säger jag bara att de som inte spelat Talisman på länge, låt Dragon stå på hyllan tills dess att ni känner er mycket väl bekanta med spelet. Först därefter kan Dragon bli ett givet tillägg till framtida spel.

Kortfattat handlar Dragon om kampen mellan tre drakar där man runda för runda får se vilken drake som just nu leder kampen. Den vinnande draken är spelets slutboss då man spelar med Dragon. En nyckeldel är att Talisman får en upkeep vilket påminner om en mycket förenklad variant av Arkham Horror.

Dragon kommer även med ett par utbytesbräden till inre regionen. En av dessa är draklandet som är en drakifierad variant av originalet, kryptan är nu dragonbone crypt, gruvan har blivit dragonstone mines, hajjaru? Den andra varianten är draktornet som återkommer från tredje utgåvan men levereras i platt form. Upplägget är dock lite annorlunda. Towerkorten är borta och man använder ingen tärning heller, istället berättar varje ruta hur många drakkort från den just nu ledande drakens egna korthög man måste dra. Korten möter man som vanligt och går det bra får man flytta fram ett steg, plus ett för varje monster man besegrat. Skulle man dock förlora eller få stå över tvingas man backa ett steg istället (och man slänger resterande kort man dragit).

Avslutningsvis

När man skall skriva om en av sina nördigaste kärlekar blir det naturligtvis ganska långt, men nu är det över med Talisman för denna gång, åtminstone i avvaktan på nästa storboxexpansion som jag misstänker dyker upp i höst eller i vår. Nu hoppas jag bara på en riktigt regnig spelsommar. Väl mött!

23 thoughts on “Talisman, fjärde utgåvan – Expansionerna

  1. Tack som fanken för din genomgång av Talisman. Riktigt kul och intressant läsning. För min del blir det att investera i ett exemplar av fjärde utgåvan när skattepengarna kommer.

    • Jag tackar för den kommentaren. Jag har alltid varit ett stort fan av Talisman och för mig lyckas 4th edition göra allt rätt. Jag hoppas det fortsätter och City expansionen blir väldigt bra. 🙂

      • Har nu kört några omgångar med grundspelet och dom fyra småexpansionerna. Väldigt roligt även om äventyrskortshögen blir ruskigt hög. Vilken expansion tycker du jag ska satsa på efter detta? Ska jag invänta City-expansionen (när kommer den? ser ingen om den på FFGs hemsida) eller ska jag gå på någon annan så länge?

      • City avslöjades på Gen Con Indiana den 18nde augusti i år. Just nu är informationen knapphänt av vad den innehåller, om de modifierat innehållet och hur den kommer fungera men jag hoppas vi kommer veta mer i år.

        För mig som är van vid Third Edition blev 4th edition ett prelimenärt nerbyte. Man hade vant sig vid att sidexpansionerna serverade alternativa strategier till mål baserat på olika karaktärers styrkor. Lite höftat var Dungeon för styrkekaraktärer (röd), Forest för visdomskaraktärer (blå), City för guldkaraktärer (gul) och Highlands (Mountain i 3rd) ett utmärkt ställe att börja med och se var det bär.

        Jag hade nog börjat med Highlands (Mountain hette den i 3rd edition) och om City visar sig vara bra så komplementerar dessa två varandra. Det blir en given strategi att ränna lite i Highlands för att samla på sig ädelstenar och sedan gå till staden för att sälja dem för guld.

        4th edition Dungeon har en ganska mäktig övervikt av styrkemonster (röd) så risken är att visdomskaraktärer (blå) kommer vara något handikappade tills dess fjärde storboxen kommer då de inte har samma möjligheter.

        Dragon, Grim Reaper och Varulven (Blood Moon) samt dag/nattcykler (Blood Moon) har alla gemensamt att de spetsar till spelet men har en risk att ta över det. De bör man nog spara till man kan grundspelet riktigt riktigt bra.

  2. HANDS DOWN för en fantastisk genomgång av ett episkt fantasybrädspel med alla dess expansioner och remakes – det är nästan parodiskt (dock på ett bra sätt) hur pass groteskt expanderat 2nd Edition faktiskt blev (med Timescape som den i särklass största urspårningen – t o m självaste Judge Dredd var med på ett hörn!).

    Jag tillhör en av dem som äger allt – och jag menar ALLT – med Talisman (inklusive Talisman Dragons 2nd Ed, men minus tennfigurerna från 2nd Ed som f ö är det enda du ej tagit upp i denna artikelserie). Precis som du säger var det betydligt mer synergi 3rd Ed men spelet var föga utmanade och idén med experience-systemet där en karaktär kunde skaffa sig mer Visdom genom att bonka sönder Styrkemonster var ordentligt hjärndött och tämligen värdelöst, sett ut spel-spänningsmoment. Wayne England hette f ö den miserabla konstären som förfulade spelet på det minst sagt hädiska sättet. Nä, usch och tvi för 3rd Ed!

    Så kom 4th Ed och spelet blev som du också nämner bättre än någonsin, med härlig fantasykänsla, nya variationer och äventyr i alla dess former och det mycket välkomna fate-systemet. Eller?! Nu i vinter 2012/2013 briserar nämligen bomben och då är det vinna eller försvinna som gäller för Fantasy Flight Games; dvs kommer THE CITY leverera när det gör inträde i 4th Edition? Talisman City var det absolut bästa med hela Talisman 2nd Ed och var så pass lyckat att det nästan var som ett litet spel i sig själv. Personligen roade jag mig som osnuten 12-åring hellre med att råna stadens bank gång på gång istället för att sikta in mig på The Crown of Command. Det var tider det.

    I överlag gillar jag de mesta av FFG´s expansioner, med reservation för The Dragon. Ptja, jag får ge det mer chans helt enkelt. Vid testrundan blev iaf spelet rätt utdraget med alla dragon scales som fläckar ner spelplanen, och tanken att dra poletter ur en påse varje runda var lite tröttsam och o-talismanig…men jag får försöka mig på det igen! Det enda jag struntade i att införskaffa var Blood Moon då det dels fått ljummet mottagande på boardgamegeek, samt det här med dag/natt-tema tilltalar mig inte helt enkelt. Är den värd att inhandla den med, ni som vet? Fanexpansionen med Grodkungen kände jag inte till, tack för tipset och för din artikelserie i övrigt! 🙂

    • Hej Claes, ursäkta om svaret dragit ut på tiden (mycket att göra) men hela tiden planer om att svara vid ett bra tillfälle. 🙂

      Min tumregel är att Talisman fungerar bra med många expansioner så länge grundmekaniken inte förändras märkbart. Jag brukar säga till folk som aldrig spelat det förut; ”det tar mig en minut att förklara reglerna, sen kan vi köra”. Reglerna kan sammanfattas ungefär med ”slå tärning, gå så många steg, gör vad som står i rutan. Besvärjelser förklarar jag när det behövs. Strid tar vi när någon möter ett monster. Målet är att ta sig in hit (pekar på mitten) men för att göra det behöver man först bli lite kraftigare genom att plocka på sig föremål och sånt. Då kör vi, du börjar.”

      Jag lite problem med både Dragon och dag/natt funktionen i Blood Moon. Mekaniken i föregående skapar lite samma fenomen som Arkham Horror med en massa ”faser” som slöar ner spelet och blir lite stökigt att vänja sig vid. Det är förmodligen en expansion som jag skulle ta med en nypa salt, lägga till när man spelat sönder grundspelet och förmodligen husregla om från grunden upp. Jag tycker inte heller dag/nattfaserna fungerar speciellt bra.

      Själv ser jag verkligen fram emot The City… Jag har nästan avhållt mig från att köra 4th edition speciellt mycket i avsaknad av den. Även i 3rd Edition hade City en mycket viktig roll att komplettera bergsexpansionen fär det var så standard att springa dit efter att ha röjt Yeti och bergstroll en stund. Visst ser jag fram emot att se vad de gör med fjärde hörnet (forest är den region som var mest ”meh” i 3rd Edition men har stor potential i 4th) men utan City försvinner mycket av spelets charm. 🙂

  3. Hallå igen! Snart är det dags för nya City att hamna i handeln – skall bli spännande att se hur det blir. Jag har följt previews:en på FFG och nu finns t o m regelhäftet ute för allmän beskådning. För oss som är rutinerade Talismangamers verkar följande skilja sig från 2nd Edition: Inga lagbrott (eller så är det en ändrad variant som ej framgår riktigt av regelboken, det finns dock Law-Events bland korten och de tre guildsen som styr staden tycks spela en avgörande roll. De fyra ”master”-yrkena (Sheriff, High Mage etc) är borta och gott är väl det. De var helt enkelt för powerful i min mening. Om de dyker upp i annat format i framtiden (typ genom kort) och inte blir lika lätta att komma över så applåderas det från min sida.

    Nytt är alla nya spännande affärer (pets, potions, etc), olika ”wanted”-posters man kan samla för snabba cash och riktigt fräna karaktärer (Tavern Maid, Cat Burglar, Bounty Hunter etc) – kan bli bland den bästa expansionen detta! Jag skall förboka ett ex iaf.

    För er som är nya till Talisman och undrar vilka expansioner man skall köpa så har jag graderat dem till följande:

    1) Highland – bäst hittills, ett intressant bräde – bra nya karaktärer, regler för trinkets etc.
    2) Reaper – liten expansion, massor med nödvändiga måste-ha adventure/spells-kort till grundlådan. Döden-figuren är dock tröttsam – ta bort. Dark Cultist på tok för bruten, resten bra.
    3) Frostmarch – ännu en liten expansion, men full av mer måste-ha adventure/spells-kort till grundlådan, och roliga nya karaktärer.

    Har man dessa tre ovan har man tillräckligt för att få igång ett riktigt bra & dynamiskt Talismanparti, anser jag. Nu till de mindre nödvändiga (endast för hardcore-fansen):

    4) Dungeon – som Highland fast sämre – svårare, rätt random och innehar mindre spännande kort. I våra partier går nästan aldrig någon in i den. Alla nya karaktärer är dock bra.
    5) Dragon – ändrar spelet dynamiskt och en alternativ spelvariant. Inget måste på något sätt, halvroliga nya karaktärer som fler av dem kräver att man kör just Dragon-varianten.
    6) Sacred Pool – liten expansion, fler kort till grundsetet men alldeles för många är fillers. Quest rewards är väl det viktigaste tillskottet, i övrigt kan man skippa detta set då inget fyller ngt syfte. Samtliga nya karaktärer är usla spelmässigt sett eller tråkiga. Magus må vara cool i sin tron men måste vara överdrivet sämst ever eftersom han inte ens kan anfalla i psykisk makt – hur tänkte man där?
    7) Blood Moon – liten expansion med halloweentema, jag har personligen ej spelat, men den har klankats ned på fan-sidan BGGeek. Jag gillar dock de nya karaktärerna (Grave Robber i synnerhet).

    • Hej där Lindman, jag följer uppdateringar sporadiskt med intention att skaffa in City så fort den dyker upp i handeln. Dyker den upp i början av februari vore det fantastiskt för vi skall ha en spelkväll då. När jag tittar på vad som är släppt hittils förstår jag varför City tagit sådan tid, den verkar betydligt mer välarbetad än vad jag förväntat mig. Och Tavern Maid verkar vara en riktigt lustig karaktär att spela med. När den väl dyker upp får jag skriva en recension.

      • Ja, samtliga karaktärer har avslöjats på Geek:en – otroligt sköna allesammans med starkt City-tema. Mest skruvad är förstås Maid tätt följt av Tinkerer som kan förvandla objekt till följeslagare om jag fattat det rätt, men även Cat Burgar och Spy är riktigt fräna. Bounty Hunter som ger guldinkomst per besegrad fiende kan bli något av en personlig favorit! Detta set kan bli nya Talismans bästa hittills!

      • Jag håller med. jag är överraskad över hur mycket tanke har lagts ner i denna. Handen på hjärtat; city till Talisman 2nd hade en del svagheter. 3rd fixade detta lite granna men var ganska nerklippt. Fjärde utgåvans är den djupaste och mest varierade expansionen jag sett till samtliga utgåvor och jag är mycket sugen på att få testa.

  4. Hehe, ja jo… det var förvisso vansinnigt skoj att ranta runt i staden i 2nd Ed men den tog samtidigt bort fokus från det väsentliga: nämligen att komma till Crown of Command och vinna spelet. City skall vara med och bygga det episka äventyret, inte ta över det.

    Vi brukar f ö ta bort dessa karaktärer innan ett spel:
    Enchantress, Dark Cultist, Warlock (alldeles för kraftfulla) samt Ghoul (för usel). Minstriel är farligt nära att plockas pga uselhets-faktor också, men den kanske har spelvärde i ett parti med Dragons-expansionen, så den får vara kvar tills vidare.

    • I trean och nu i fyran är det en given strategi att ta en vandring i Mountains först och sen gå på shoppingrunda i staden. Utan staden har 4th Edition hittils känts som det saknat möjligheter men nu börjar det kännas mer fullkomligt. Monstren i Highland är genomsnitt lika starka och lika frekventa som i den vanliga äventyrsshögen (beräknat på samtliga expansioner) men det är stor chans att få tag på värdefulla föremål att sälja i staden. En karaktär som vill bygga upp sin styrka bör dock hellre gå ner i Dungeons, varannat kort är ett styrkemonster och 4 av 5 kort är fienden. Utmärkt plats att ”grinda” på.

      Jag undrar vad de kommer göra med Forest verkligen. I 3rd var Craft monster något vanligare i forest och med något högre medelcraft i Forest än resten av spelet.

      Vi har inte plockat bort någon karaktär. Dels har vi inte kört så ofta att det känts som behov att ”balansera” på det sättet. Sen drar vi 3 karaktärer var slumpvis och väljer vilken vi vill köra och att dra dåliga kort är lite av spelet. Att dra en dålig eller bra karaktär i början är inte mer flyt än att dra en serie bra eller dåliga kort ur äventyrsleken.

      Nu sist spelade jag faktiskt en Minstrel och hittade ett magiskt föremål som lät mig tillkalla ett monster till min position på brädet. Med detta tillkallade jag mig en styrka 5 mammut gång på gång på gång och gjorde åt en stor mängd fate på att försöka vinna denna mammut (som jag helade upp genom att vara ond och gå till kyrkogården) till dess en kamrat fick nog och gick och slog ihjäl den. Dock, det är nog inte så svårt att få tag på ett djur med 2-3 styrka och det är ju faktiskt ganska så bra att nära början få några extra poäng i styrka bara sådär. Även förmågan att helt enkelt skippa drakar, i synnerhet om man kör med Dragons expansionen. Dessutom gillar jag karaktärer med hög fate och Warlock samt Dark Cultists trots deras jättebra förmågor har bara ett fate vilket jag inte skulle velat spela med om jag kan undvika det.

      Jag vet vad jag skulle gjort med Ghoul. Dennes specialförmåga påminner mig om ett föremål som fanns i 3rd edition som hette Morak’s Hammer som ger +6 i en strid. Det var en given strategi att använda den för att ta kål på drakkungen när det var dags att avsluta spelet. Om jag kör Ghoul så finns det ju ett läge man blir så bra att man börjar vinna mot även drakar automatiskt. Eftersom det inte finns någon begränsning hur många man kan ha så är möjligheten att plocka med sig några +7 drakar inte fel. Dessutom kan man lugnt plocka på sig massa +1 och +2 monster och slänga dessa då kort tvingar en att slänga followers. Som craftfokuserad kommer han ju förmodligen ta vägen kring Vampire’s Tower och då är det inte helt fel att ha några återuppväckta enemies att offra. Ghoul är också ond med 4 i fate, utmärkt för att återfå fate i graveyard.

  5. Härligt insight i alla strategier! Du har många poänger – även om många brutala kämpar endast har 1 i fate som jag också värjer mig från att ”first-picka” är det många saker som får mig just att tvivla på redan nämnda dudes som vi bannar – Dark Cultist kan återfå fate med sin förmåga vilket gör att det inte känns som en nackdel längre. Warlock börjar i den mellersta regionen vilket jag vänder mig emot i alla sammanhang, förutom det faktum att han hoardar spells i allmänhet. Och Enchantress är tråkigt powerful med sin kort-förmåga – jag anser att Philsopher och Conjurer är två balanserade varianter av Enchantress – och därmed roligare att spela med. Problem solved! Men smaken är ju som baken…

    Det är ruskigt surt att coolingen Magus inte får anfalla andra spelare i psykisk makt – han hade blivit en riktig spännande figur då. Nu är han bara meh. Ett öde knappast värdigt en sådan där skön lirare i sin tron 😉

    • Du har refererat till Enchantress några gånger nu, den enda Enchantress jag känner till är i City… 🙂

      Gåvan från Mörkrets Makter™ kan få tillbaka 1 fate men 1/6 är för låga odds för mig, även om det är en bra förmåga. Jag har själv inget emot att en karaktär börjar i mittenregionen, jag hade själv sprungit ut därifrån kvickare än ögat, men Warlocks besvärjelseförmåga är som Prophetess på amfetamin… Kan anta att det blir väldigt störigt med en karaktär som haglar iväg 3 spells per runda då denne har flyt…

  6. Haha, my bad…Prophetess skall det förstås vara, inget annat. Nu är det f ö countdown till release av nya City!

    Jag hoppas någon gång att de släpper mina två absoluta favoritkaraktärer i upphottad utgåva – Woodsman och Pirate. De var knappast kraftfullast men oerhört charmiga. Pirate passade väl in i stad-temat så IOM att han inte reprintades där så kanske man inte får se honom igen…synd förstås. Hej och hå och en flaska med rom!

    • Jag ser rent principiellt fram emot fler klassiska karaktärer. Jag tror att åtminstone Barbarian, Centaur, Dark Elf, Halfling, Inquisitor, Pilgrim, Pirate, Ranger, Satyr, Scout, Soldier, Swordsman och Woodsman är att förväntas i kommande expansioner. De icke-västerländska karaktärerna så som Samurai eller Zulu kommer nog inte, eller 3rd edition karaktärerna från Warhammer så som Goblin Fanatic eller Skaven. Det är lite udda att Talisman saknar orcher så vi lär nog inte få se Orc eller Black Orc heller.

      Vissa specialare från gamla karaktärer kan vara såppas konstiga att de förmodligen inte fungerar. Tänker t.ex. på Witch Doctor som har en riktigt miffo förmåga.

      Vidare tror jag inte vi kan förvänta oss karaktärer från Timescape, men de kan dyka upp i Relic. Relic om du inte sett det är en Warhammer 40k kopia av Talisman som kommer 2013. Kommer nog köpa in den även om det nog kommer kännas lite litet utan expansioner och lite kaka-på-kaka och ha istort sett samma spel i två olika miljöer.

  7. Sant, en Barbarian hör Talisman till… i 3rd edition hade han en ”bärsärk”-förmåga som var rätt rolig – han kunde vid strid få +2 på tärningsslaget men losade två liv vid förlust. Highlanders förmåga är lite lam i jämförelse även om han inte är dålig på något sätt, men man vill liksom aldrig stå över ett slag i Talisman 😉

    Jag gillade starkt det faktum att gamla Talisman sträckte sig bortom klassisk fantasy och gick på andra kämpar som är starkt förknippade till en specifik kultur – och detta har man till viss del behållit, med reprints Gipsy, Leprechaun, Valkyrie och Highlander. Kvar har vi Ninja, Samurai, Saracen och Pirate, till exempel. Jag har inget emot det (man färdas ju i allehanda terräng – allt från islandskap till oaser och öar) och ser reprints på dem alla – upphottade förstås. Men jag misstänker att Rogue:n är tänkt som en ny variant av Pirate. Nåja. Witch Doctor var en rätt hopplös figur att spela med med förmågor som more or less enkom strulade upp det för övriga spelare (även Scout och gamla Spy fungerade på ett liknande sätt), även om hans tema var ballt. Illustrationen var en av mina favoriter bland figurkorten också.

    Warhammervärlden talismanifierad i 3rd edition tilltalade mig inte alls lika mycket. Det var mycket roligare att slå en 6:a som leprechaun och teleportera sig istället för vara en Skaven som klättrade i underjordiska tunnlar även om effekten var densamma. Snark. Visserligen finns inga Orcs i nya Talisman men eftersom man inte begränsas till Warhammervärlden finns såväl kobolder (yay!) och gnolls, väl kända från AD&D.

    Jag har Timescape till 2nd edition, mest för samlarvärdet och precis som du tar upp är det inte en dålig 2nd-expansion spelmässigt sett men pajar fantasykänslan något så otroligt. Av samma anledning har jag inte upphetsats lika mycket av Relic, jag tror formatet inte håller i en sci fi-värld helt enkelt – det här episka RPG-äventyrsvibbarna tror jag har svårt för den settingen. Men jag hoppas på att du slänger upp en recension här på din blogg gällande Relic, när det kommer!

  8. Hej! Jag spelade talisman som sjuåring, nu 25 år senare har jag dammat av mitt gamla spel som väl torde vara första editionen…

    Jag och min sjuåriga son spelar nu detta till vårt stora nöje 🙂

    Blir dock litet sugen på någon av expansionerna men undrar om de som finns i handeln nu är kompatibla med utgåvan jag har…någon hjälpsam entusiast som vet hur bra det funkar? Mvh Örjan

    • Jag har misstankar att det är andra faktiskt, i synnerhet om det är svenska versionen. Skillnaden på första och andra var mest fixade stavfel och lite tydligare kort, men de var utseendemässigt i stort identiska. Tredje och fjärde skiljer sig markant från dessa.

      Oavsett om det är första eller andra så krävs en insats att få tag på expansioner så det ligger i vilken tid och vilka pengar du vill lägga ut.

      Vill du nu verkligen komplettera ditt gamla spel så pratar vi om ett spel som har nästan 30 år på nacken och vars expansioner endast kom på engelska. De goda nyheterna är att detta är fullt görligt även om det kan ta lite tid att få fram alla. Jag gjorde en sökning på ”Talisman 2nd Edition” på EBay och de verkar gå på ca 3-600kr per expansion frånräknat import. I min sökning hittade jag Expansion, Adventure, Dungeon, City och Timescape. I den uppräkningen saknas bara Dragon.

      Om din moral inte är ivägen och du är kreativ så flyter spelet runt som bilder lite här och var på internet. Gamla Talisman hade ingen större kvalité på korten, vilket har en fördel att de är enkla att skriva ut på nytt på lite robustare papper. Lite svårare att skriva ut extrabrädet för Dungeon, City och Timescape dock.

      Enklast, billigast och rakast är nog att titta på fjärde utgåvan istället som tillverkas av Fantasy Flight Games och är fortfarande en aktuell produkt. Det finns i spelbutiker här och nu lite varstans i landet och är enkla att få tag på. Det är en mycket vacker utgåva som ovanlighetens skull är bättre än sina föregångare då den är mer genomtänkt och balanserad. Till det kan du köpa många expansioner och nya är på väg. Kolla t.ex. ”Talisman Revised 4th Edition Boardgame” på science fiction bokhandeln, det kostar 449:- och vad jag kan se verkar de ha samtliga expansioner i lager också. Du kan titta på mina blogginlägg om du vill veta mer om expansionerna. Efter jag skrev dessa har nu City kommit ut som i mitt tycke är fantastiskt välgjord.

      • Hej! Tusen tack för det uttömmande svaret. Jag lyckades efter litet googlande också sluta mig till att jag ( givetvis) har andra editionen.

        Det jag gillar med min version är att den ju är på svenska vilket förenklar med tanke på sjuåringen, men å andra sidan är ju expansionerna ändå på engelska och barn har väl en tendens att lära sig fort.

        Sagt och gjort, jag beställer grundspelet och the city.. har vaga minnen av att vi lirade en cityexp. när det begav sig till andra utg, och det var ju fruktat nöjaktigt! Återigen tack för supporten på denna bra blogg!

      • Jag tror jag inte var mer än 8-10 år gammal då jag spelade andra utgåvan tillsammans med en kamrat och han hade köpt den första expansionen som hette ”Expansion”. Det blev lite konstigt med att ha två baksidor på korten (engelska/svenska) men det gjorde att baksidorna med engelskt språk kändes lite mer speciella. De var också om jag inte missminner mig något mörkare än den svenska.

        Jag är inte expert på barn, men att ha en far att spela spel ihop med som kan förklara vad det står på korten kan ju dessutom vara ett roligt sätt att lära sig engelska på. Jag lärde mig mycket av min engelska genom att spela engelska spel. 🙂

        Själv hade jag den tyska versionen av HeroQuest som min mor fick översätta åt mig. Jag kommer fortfarande ihåg meningslösa ord som ”Der Böse” (den arge/onde) och Körperkraft (kroppspoäng).

        Med det sagt, lycka till! 🙂

  9. Haha, nice.

    Jo de lär dig fort. Jag spelade mitt talisman med min far så det börjar bli en tradition…

    Tack ska du ha.

  10. Ping: Talisman, fjärde utgåvan 2013-2015 | Landhajen

Kommentera

