MUTANT 2089: Cyberpunkäventyr?

För några dagar sedan skrev jag lite kritik till ett par äventyr till MUTANT 2089 (hädanefter ”nya mutant”) i Daterade spel – Daterade äventyr?. Jag har känt i efterhand att jag kommit ut som lite väl hård mot ett av mina favoritrollspel alla tider så jag tänkte göra bot och bättring med dagens tema; cyberpunkäventyr i vilken jag berättar lite om äventyrsmodulerna till spelet. Jag har försökt undvika storyspoilers utöver äventyrens introduktion för de spelare som känt sig sugen att spela dessa någon gång så du kan lugnt läsa vidare utan att vara orolig.

Inledningsvis skall jag berätta att det här med publicerade äventyr inte var något jag använde speciellt ofta som ung. Vi brukade ofta tillverka karaktärer och bara köra, spelledaren konstruerade spelet allt eftersom vid bordet. Jag kommer dock ihåg en i synnerhet misslyckad omgång där jag körde ett skrivet äventyr och tolkade det skrivna ordet lite väl bokstavligt. Det tog hus i helvete;

Hårda städer i en mörk framtid

Vad jag menar med cyberpunkäventyr kan behöva en förklaring. Precis som MUTANT R.Y.M.D. byggde ”nya mutant” delvis på sin föregångare. ”Gamla mutant” var ett efterkatastrofenspel med fabelinslag där Mad Max mötte Det Susar i Säven. Detta var förvisso Äventyrsspels mest originella värld men nya mutants appeal för mig låg för mig just i miljön som utspelar sig i den välkända genrén cyberpunk.
Ikoniska för cyberpunken är megastäder med megaskyskrapor styrda av storföretag, högteknologi, dystopi, noir och ofta satir i form av osmaklig/omänsklig vulgärfunktionalism.

Samtliga expansioner så som SVOT, KRIM, Techno 2090, Berlin City och Cyberzonen var cyberpunkorienterade och höll sig under neonskyltarnas kalla ljus. De sju äventyrsmodulerna till nya mutant var inte bara äventyr. De beskrev ofta en storstadsmiljö som kunde användas som kampanjvärld till en serie äventyr. Mot produktseriens slut hade Äventyrsspel täckt in städerna Berlin (egen box), Paris (Cul De Sac), Shanghai (Den Förbjudna Staden), Tokyo (Dårarnas Ö), den fiktiva Ypsilon 5 (med stadsdelen AC-12) och stadsdelen Engle C3/Skuggängeln (Änglars Skugga).

Livet i skymningslandet

Mean Machine Angel

Idén om att världen utanför storstäderna är barbarisk ödemark var intet nytt för cyberpunken, den återfinns i t.ex. Judge Dredd. Men nya mutant levde en osäker relation med sin föregångare. Rester av det gamla spelet så som muterade djur och ”zonen” fanns kvar i grundreglerna men förekom knappt i expansionerna. Mutanter fick enstaka omnämnande i förbifarten och mutationerna i sig tänkte man över i 27:nde numret av sinkadus. Förvånandsvärt många äventyr övergav dock storstäderna för att ge sig ut i ödemarken, inklusive äventyret Attentat SYPOX i spelets grundregelbox.

Drakens Land och Drakens Öga har sitt avstamp i Tokyo och Shanghai men äventyren utspelar sig i östra Kina i en muterad regnskog (Drakens Klor i nummer 21 av Sinkadus har inget med dessa två att göra). Ypsilon 5 utspelar sig helt utanför stadsmiljö medan Den Förbjudna Staden, Dårarnas Ö och Änglars Skugga endast delvis utspelar sig i sådan miljö (om man uppskattar skymningslandet kan man titta närmare på Skymningslandets riddare i nummer 22 av Sinkadus).

Zonen förekom ofta i gamla mutant men sällan i nya mutants expansioner.

Konstruktörerna
Innan jag går vidare tänkte jag bara ge en kort hyllning till tre av konstruktörerna av nya mutants äventyrsmoduler.

  • Johannes Nesser skrev (förutom några sinkadusartiklar) bara en enda del till MUTANT 2089; äventyret Cul De Sac.
  • Marcus Thorell skrev SVOT och delar av världen i grundboxen. Thorell ligger bakom Ypsilon 5 och Änglars Skugga vilka har en del likheter.
  • Gunilla Jonsson konstruerade faktiskt det mesta som kom till nya mutant så som Krim, Cyberzonen, Berlin City 2092 och halva Techno 2090. Hon skulle senare stå bakom KULT. Hon skrev hela fyra av äventyren, samtliga i asien; Den Förbjudna Staden, Drakens Land, Drakens Öga och Dårarnas Ö.

Cul De Sac (Johannes Nesser)

Cul De Sac betyder inte kulpåse utan är franska för ”återvändsgränd”. Det är ungefär vad äventyrarna mött i staden Paris. De vann en semester hit men efter att ha festat i ett par månader tröttnar företaget på dem och kastar ut dem på gatan, utblottade men med ett packe syntetiska droger för att hålla dem höga en månad. Omkring dem har det dock börjat sjuda på gatorna. Folket har tröttnat på företagens maktövergrepp. Om inget sker snarast kommer frustrationen snart att koka över i en ny revolution.

Det finns många anledningar till varför Cul De Sac var en av mina personliga favoriter bland äventyren till nya mutant. Det är faktiskt det enda äventyret som rakt igenom håller sig till cyberpunkgenrén; storstad, dystopi, megakorporationer och noir. Men Cul De Sac har också ett politiskt tema på episk nivå. Dessutom fångar verkligen Lasse Nordbecks illustrationer stämningen av en actionthriller i cyberpunkmiljö. Action ja, det blir väldigt actionbetonat mot slutet. Detta kan vara positivt eller negativt beroende på hur man är lagd. Själv är jag kluven, jag kan uppskatta action så länge det kan hålla sig till en filmliknande upplevelse vilket tyvärr bulkiga och ”realistiska”/penalistiska regler tenderar att förhindra.

Den Förbjudna Staden (Gunilla Jonsson)

Vi har nu förflyttat oss till Asien, närmare bestämt Shanghai. Äventyrarna haffas misstänkta för mordet på en Anton Leibnitz. Efter en hårdhänt behandling av lokalpolisen släpps de mot borgen av en Jean Pireaux. De blir erbjudna att lösa mordet mot viss betalning, ett erbjudande de inte kan säga nej till.

I min artikel Daterade spel – Daterade äventyr? föreslog jag att spelledare kanske borde modifiera delar av det här äventyret eftersom det kanske sträcker sig utanför ramarna. Spelledare skall vara varse om att Den Förbjudna Staden lämnar megaskyskrapor och neon så äventyret är fel val om ens spelare förväntar sig Blade Runner. Äventyret utspelar sig i ”avgrunden”, en kåkstad som befinner sig runt omkring den pansarglasförseglade kärnan. Är man dock i behov av ett äventyr som håller lite lägre nivå så är detta kanske vad man söker.

Även utan modifikation går det här äventyret ut på att straffa sina spelare. Hårt, och upprepade gånger som om spelarna och spelledare befann sig i öppen konflikt. I introduktionen på första sidan finns en grå ruta som beskriver vad som händer för resten av äventyret om rollpersonerna skulle få för sig att börja skjuta på polisen. Även om de beter sig exemplariskt gäller det att ens spelargrupp antingen är masochister eller har nerver av stål för de kommer fösas runt, bli överfallna, kränkta av polis, misshandlade, torterade och spendera nätter i cellen ett antal gånger. För att verkligen betona vilket värde spelarna skall ha innehåller äventyret den klassiska frasen ”korkade rollpersoner” för att beskriva dem som inte riktigt följt äventyret efter konstruktörens förväntan.

Dårarnas Ö (Gunilla Jonsson)

Dai-Tokyo är en stad som håller sig själv ren och fri från kriminalitet på det hårda sättet, stentuff bevakning överallt och hårdare brottslighet slängs in i en avspärrad ö där de får klara sig själva. Staden styrs av ett antal företag som styr staden med järnhand och de har en extremt reglerad yttrandefrihet som begränsar kritik, opposition och utbildning. Upptakten till äventyret är att säkerhetsföretaget SyTech sökt hjälp från utomstående för att lösa stölder av forskningsutrustning och information. Information som dessutom läckt ut till olagliga undergroundtidningar. Naturligtvis går ledtrådarna efter en del intermezzon till Dårarnas Ö.

Om man tror att Dårarnas Ö är en ripoff av Flykten från NY så har man endast delvis rätt. Åtminstone halva äventyret är en detektivhistoria och i sin helhet har äventyret också politiska element så om spelarna uppskattar politik kan Dårarnas Ö vara ett bra alternativ. En anekdot är att Snake S. D. Plissken själv beskrevs i nummer 21 av Sinkadus.

Änglars Skugga (Marcus Thorell)

Mitt i staden finns det självförsörjande stadsblocket Engle C3, även kallat Skuggängeln. Blocket med 85.000 innevånare styrs av Horst Auerbach och innanför dess murar är allt under hans kontroll. Äventyrarna anställs av den interna säkerhetsstyrkan Die Wache och börjar kvickt utmaningen att avancera i företaget genom att försöka uppehålla ordningen.

Änglars Skugga skiljer sig från övriga äventyrsmoduler i att den beskriver en stadsdel istället för en stad (Berlin passar nog bäst dock). Det är också en serie äventyr istället för ett långt vilka dock är tänkta att spelas på raken för följer en röd tråd.

Jag var tveksam om jag skulle ta upp Änglars Skugga här. Den inledande delen utspelar sig i det instängda blocket som är en värld för sig. Likt det andra äventyret av Thorell håller sig inte äventyret till stadsmiljö utan ger sig ganska snart in i andra miljöer. Detta kan ses som ett brott mot förväntan eller variation lite beroende på ens grupp.

Beyond

Är man nu fortfarande rejält sugen på äventyr i dystopiska framtidsstäder så kan man kika på Sinkadus. I Drakens Klor (#21), Tune in, turn on, burn out (#28) och Dödspatrullen (#32) utspelar sig alla i stadsmiljö.

Man kan också kika på Cyberpunk (rollspelet som faktiskt heter ”Cyberpunk”). Jag vet inte hur kompatibel Eurotour är med Äventyrsspels Paris och Berlin men det borde gå att anpassa och kampanjen Land of the Free kan vara en produkt för den som saknar USA av någon konstig anledning. Samtidigt kan man ju kika på Alice through the Mirror Shades som är en paranoia-crossover. Det finns fler cyberpunkprodukter men trots att jag kikat närmare på dessa söker jag mig tillbaka till nya mutant…

Annonser

One thought on “MUTANT 2089: Cyberpunkäventyr?

  1. Ping: Uppmuntra, straffa eller beskriva? | Landhajen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s