Lemurien

En av mina favoritgenres vad det gäller världstyper är dieselpunk. En charmig genre som innehåller art deco, totalitära ideologier, fantastiska expeditioner och en kraftig polarisering då den gärna kan innehålla politik, och däribland båda de mer extrema bitarna av det politiska spektrumet.

Ett sådant spel är Lemuria Av Anders Blixt, en gammal legendar vad det gäller svensk rollspelskreation, som därtill driver bloggen Drömsmedjan.

Lemuria

Lemurien innehåller allt man skulle kunna önska sig av genren dieselpunk; En mystisk kontinent, olika expeditioner och miniatyrkolonier, exotiska fordon och retro-vapen. Den enda bristen i egentlig mening är att det är byggt för D20 Modern, som jag råkar vara svagt allergisk mot, eller rättare sagt, jag kan inte driva en kampanj med D20m lika smidigt och effektivt som med BRP eller World of Darknessreglerna. Men det är ju bara att konvertera eller köra med andra regler så har man ett riktigt prima, svenskproducerat dieselpunkrollspel.

/Fredrich

One thought on “Lemurien

  1. Kul att se att du gillar dieselpunk och Lemuria. Det är en miljö som jag hela tiden kan hitta på nya saker i. Jag har skrivit en SF-roman med snarlikt dieselpunk-stuk: Iskriget.

Kommentera

