Att ta rollspelsinfluenser från existerande världar

Som spelledare tycker jag inte det är konstigt att man hämtar influenser från existerande världar. Ibland kan det göras stilfullt, ibland inte fullt så stilfullt. Jag gör det aldrig för uppenbart vem/vad jag låter mig inspireras av om jag kan undvika det och använder sällan porträtt av kändisar som NPC’s. Scenariot jag leder i Star Wars SAGA Edition innehåller Senator Bail Organa som är fiktiv, det tycker jag är nog svårt att göra rätt. Jag tänkte i den här artikeln ta upp ett par sålda moduler som låtit sig inspireras av den verkliga världen på uppenbara sätt även om de inte nödvändigtvis är dåliga för det.

Forgotten Realms till AD&D byggde oftast på historiska platser från olika epoker. Amn och Chult bygger uppenbart på Spanien och Sydamerikas djungler, Mulhorand på forntida egypten, Chondath på rennäsansitalien och Tethyr på Skottland. En komplett lista skall jag inte försöka återge här då Forgotten Realms till AD&D fick nästan 150 böcker. Jag tycker dock omslaget till ”The Horde” är lite väl överinspirerat. Möt Yamun Khahan, eller Genghis Kahn? I senare revisioner av Forgotten Realms började världen leva sitt eget liv och började skilja sig mer och mer från vad som en gång inspirerade världen och mig veterligen förekommer inte Yamun Khahan på bild igen.

Möt även Greger Anderssen, prinsen av Stockholm ur kortspelet Vampire: The Eternal Struggle. Det danska efternamnet kan vara en Amerikansk felstavning eller kanske danskarna vann kriget i hemlighet? World of Darkness var en omskrivning av den verkliga världen. Nordländerna var ofta felpresenterade pågrund av fördomar om midnattsol med mera. Personligen tyckte jag det var lite väl många nazister i Berlin by Night… Tyskland har en längre historia än så! Hur som helst, World of Darkness var till sist så överskrivet att det knappt fanns något rum för spelledare kvar.

Ur White-Wolfs galleri vill jag avslutningsvis ta ett exempel som många ansett vara lite väl osmakligt. Ett supplement kallat ”judarna” eller ”araberna” vore ganska icke-PK idag. Men det finns en bok till World of Darkness kallad ”Gypsies”. Det är inte nödvändigtvis en elak bok, det känns bara fel att göra en rollspelsbok på ett faktiskt folkslag.  Detta är helt enkelt en karikatyr av romer som associerar dem med svartkonst och annat mystiskt. Vad som finns att säga har väl förvisso sagts på White-Wolfs forum i trådar som denna.

Kommentera

