Äventyrsspel och populärkulturen

Jag tänkte ägna en kort artikel åt Äventyrsspel och deras relation med samtida populärkultur. Ta New Model Generation som exempel (till höger), ett gatugäng i SVOT. Bilden till vänster är orelaterad.

tar tunnelbanan till de våldshärjade regionerna för att slåss, våldta och knarka. De tycker om att provocera sina offer, som de försöker driva till vansinne genom att leka katt och råtta med dem

Vapen är naturligtvis väldigt viktiga i Cyberpunkrollspel och MUTANT 2089 är inget undantag. Redan i grundreglerna kom ”laservärjan”, ”möjligheten att förverkliga en gammal dröm från 1970-talet, ett vapen som förekommit i ett flertal gamla sci-fi filmer”.

Som alla minns använde ju Han Solo lightsaber i Bladerunner. Eller hur var det nu igen?

Personligen tyckte jag att Techno 2090 var en av de bästa modulerna till Mutant 2089, jag älskar fortfarande kapitlet om mat med ”fettbollar” och ”klägg”. Men redan då kände jag att fantasin i vapendelen trytit lite mycket… Ta Maskinpistolen ”Robocop III” till exempel: ”Robocop i holofilmen med samma namn (en nyfilmatisering aven gammal 2-D klassiker, om ni undrar över namnet)”. Ja, jag undrar över namnet. Varför Robocop 3? Medan ettan och tvåan var riktigt bra var väl trean ändå ganska kass?

Eller vad sägs om handkanonen ”Terminator”: ”Den har fått sitt namn efter en gammal 2-D rulle från 1900-talet. Det är det enda vapen som Schwarznegger Arms tillverkar…

Schwarznegger Arms…
Jag hade hellre sett Schwarznegger helikopterservice;
GET TO DA CHOPPA!

Helt ickerelaterat tycker jag ändå det är rätt trevligt att kunna ha en ball dräkt på sig (ja, jag vet att det är förkortning för ballett men ändå…)

Kommentera

