Daterade spel – Daterade äventyr?

Efter artiklarna Daterade spel – Daterade regler? och Mutant Rymd – En underlig bastard  har jag känt mig manad att själv kritiskt granska mitt 90-tal. Jag tycker inte varenda produkt Target Games gjorde var åt helvete, nej långt ifrån. Jag älskade MUTANT 2089 och supplement som KRIM och SVOT tycker jag minst sagt var trevliga. Jag tyckte även äventyr som Cul de Sac var både trevliga och spännande trots att ”franska revolutionen” kanske känns lite ickeoriginellt nu i efterhand.

Jag skulle dock vilja ge en knogmacka åt ett par äventyrssupplement; Den Förbjudna Staden och Ypsilon 5. På ytan är dessa inte helt fel, Den Förbjudna Staden handlar om Shanghai som kan vara en spännande miljö att spela i medan Ypsilon 5 tar upp en annars ganska outforskad del; ödemarken utanför megastäderna.

Som upplägg för äventyr duger båda supplementen tycker jag. Gemensamt har dessa dock ett element i de faktiska äventyren som jag känner att jag måste avslöja för att man skall förstå min kritik, vilket tyvärr innebär att jag tvingas spoilera äventyren i sig.

Jag kommer dock nöja mig med att spoliera endast ett element som medan de är en viktig del av kampanjens ”överraskning” kan bytas ut av skickliga spelledare utan allt för stor förlust. Äventyrens inledning, slut och huvudelement tycker jag står sig fullt gott och väl även utan dessa och med lite modifikationer kan de vara ganska trevliga att spela för någon som fortfarande spelar MUTANT 2089 eller känner sig sugen.

Om du absolut inte vill bli spolierad, sluta läs nu och skrolla inte ner sidan heller, du är varnad.

Jag varnar dig!

Sista varningen…

Dåså, låt mig sammanfatta detta med ett enda ord; aliens. Aliens! Både Den Förbjudna Staden och Ypsilon 5 leder så småningom fram till en uppgörelse med aliens, fast på två olika sätt. Den Förbjudna Staden är att föredra, här är det en biokonstruerad varelse. Men även om ”experiment GD 137” inte kysser som en alien skall så ser han ut som en alien och går som en alien. Åtminstone på de bifogade illustrationerna i boken. Det ger mig skäl att säga ”alien”.

I Ypsilon 5 ramlar man efter en viss trevan på ett rymdskepp med något som inte bara ser ut som Aliens utan dessutom är faktiska rymdvarelser. Razorider kallas de. Fett. Raz…ider hette vissa monster ur de efterföljande KULT och Mutant R.Y.M.D. och Mutant Chronicles.

C… c…. coincidence?

I vart fall föredrar jag att Target Games gjorde sin rymdopera så småningom. Jag är inte alls så kritisk till Mutant Chronicles som vissa andra varit då jag tyckte det var en originell värld med pulp+steampunk. Men vill jag köra cyberpunk så är det filmer som Bladerunner och Akira jag tänker på, inte Alien.

/Staffan

2 thoughts on “Daterade spel – Daterade äventyr?

  1. Jag spellede aldrig de här äventyren men minns att jag tog mina spelare på några turer igenom Drakens Land och Drakens Öga. Båda äventyren var actionfyllda visor med… just det… aliens.

    • Jag antar du menade ”Draken”. Jag spelade inte dessa äventyr själv men noterade bilden häromdagen… Själv har jag kunnat svälja både trädiglar och landhajar och det hör till att klassisk fantasy stjäl hejdlöst från folklore, men när över hälften av äventyren innehåller aliens kan man fundera på om ”MUTANT” är fel namn på rollspelet…

Kommentera

