Armakuni, den siste ninjan

1987 var jag tio år gammal och gick andra året i min inte allt för lyckade grundutbildning. För normalt folk var detta en tid med jeanskläder, hockeyfrillor och allt för mycket hårspray. För mig var det en tid med 8-bitarsmaskiner och ninjor. För de som föddes på 80- och 90-talet kan det vara svårt att förstå fascinationen av de svartklädda lönnmördarna från japan och så är det förmodligen också för oss 70-talister nu i efterhand.

Det är inte utan en viss rodnad när man som vuxen funderar över hur man var funtad då man tyckte det häftigaste som fanns var en muskulös jenkare som klådde upp horder av halvfeta statister utklädda i svarta ninjor mitt på ljusa dagen. Som tur är finns det inte så många foton av mig iklädd ninjakläder. Äkta ninjor syns ju inte, heh.

Alla eror har väl sitt slut så jag hade tänkt skriva lite om den siste ninjan, Armakuni som också avslutade en annan epok; Commodore 64.

Den siste ninjan
Last Ninja (1987) var första spelet i en trilogi spel som pushade 8-bitarsdatorn Commodore 64 till max, så mycket att burken rök och gnistrade (true story). Spelet handlade om ninjan Armakuni kampen mot den onde shogun Kunitoki. Varför ond? Det var ondingarna på 80-talet, ställ inte så dumma frågor.

Ninjan började ute på landsbygden för att gradvis närma sig dennes palats, en resa vilket krävde list… stryk det förresten; sparkar och slag. Jag minns speciellt en otrevlig bana som gav mig mardrömmar som barn, en fängelsehåla fylld av gulnande lik och en jättespindel. Den gick det inte att sparka på.

Tillbaka med HÄMND!
Det andra spelet i trilogin (1988) är den mest älskade. I denna färdas Armakuni från det historiska japan till 80-talets New York. Där börjar han med att rensa gator från punkare och långhåriga tölpar med skinnjackor. Förvisso tar man kål på en och annan polis också, men de skjuter ju på en!

Det finns i och för sig en förklaring till tidsresan i manualen som berättar att Kunitokis spöke går igen på 80-talet. Men seriöst, jag tror ingen kan logiskt få ihop en vettig handling till 80-talets ninjaspel/ninjafilm som en mentalt fungerande människa kan relatera till. Men det behövdes ju inte!

Själv spelade jag tvåan ett otal gånger och klarade tillslut spelet utan att förlora ett enda liv. Vengeance! Last Ninja 2 fick faktiskt en remake till C64:an som kallades Last Ninja Remix med milt ändrad grafik och ny musik. En ganska onödig produkt dock om du frågar mig.

Äkta hat är TIDLÖST!
I det tredje spelet (1991) färdas Armakuni till Tibet. Genom elementen jord, vatten, vind, eld måste han ta sig för att möta Kunitoki igen för den slutgiltiga och episka uppgörelsen. Hur han tog sig dit från New York förklarades aldrig. Spelmässigt skiljde sig inte Last Ninja 3 från tvåan, bara nya banor och ny musik.

Det sista spelet i trilogin var på många sätt ett avslut av den epok Commodore 64 innebar. Maskinen var nu på alla sätt utkonkurrerad av efterföljaren Amiga som fick den grafiskt bättre versionen av spelet med ett mycket vackert intro.

Amiga intro till Last Ninja 3

Tyvärr var trean inte så bra jämförd med andra samtida Amigaspel. Det är dock inte utan nostalgiska tårar jag får konstatera att C64 versionen var en mycket värdig uppföljare som använder det bästa i både grafisk och musikalisk skicklighet med handpixlat intro och strålande musik av Reyn Ouwehand.

C64 intro till Last Ninja 3

Last Ninja… fyra?
En fyra var under produktion vid något tillfälle men gick i graven i produktionsstadiet. Jag  är faktiskt okej med det för jag har en misstanke att det inte skulle bli speciellt bra. Låt Kunitoki vila i frid.

Last Ninja… FEM?
Last Ninja 5 Back With a Plane existerar inte som spel utan är en spellösning skriven för ett fiktivt spel som spränger alla C64’ans gränser. Hade varit riktigt lustigt om någon gjorde spelet på skämt idag då det nog är betydligt enklare med dagens teknik. Du kan läsa lösningen till spelet här och det finns dessutom några musiksnuttar av Reyn Ouwehand.

Last Ninja… Spirit of Armakuni?
Ja, till skillnad från fyran och femman finns detta faktiskt. SOA är en Last Ninja engine till PC som kommer med ett komplett spel i sig. Spelet tar sin grafik från de tidigare spelen även om det har ett antal nya vyer vi aldrig fick se i originalen.

Remake?
Jag vill avsluta den här artikeln med att nämna att en ganska vacker remake av Last Ninja 1 är under produktion av Armalyte. Han är riktigt trogen originalet vilket ju kan vara positivt och negativt, jag lär iallafall köra det då det kommer.

Imorgon gör vi som vi gjorde på 80-talet, vi struntar i storyn och tittar närmare på själva spelet.

/Staffan

Kommentera

