Soldner!!1 – För övrigt anser jag att Jowood bör..

När jag ska beskriva Jowood vet jag ofta inte ens i vilken ända jag ska börja i. I bästa fall är de spel som de publicerat genialiska i teorin, men verkställighetsmässigt motsvarande Ford Pinto (Efter en serie olyckor där Ford Pinto-bilar blivit påkörda bakifrån och börjat brinna fick modellen ett dåligt rykte. Felet orsakades av att bensintanken då trycktes in i differentialen och punkterades av utstickande bultar.) Precis så är Jowoods spel. Startar du ett Jowood-spel lär du se mer blåskärm eller desktop än spelet i sig. Deras The guild bestod av en rad underbara idéer, men ack så buggigt spelet var. Men värst, allra värst av allt är Soldner. Det var tänkt att vara Jowoods Operation Flashpoint-bräckare.

Vad spelet i realiteten blev, var det mest räliga, urspårade och fula spelet som någonsin konstruerats. Alltifrån det galna vrålet som kommer varje gång du går till en meny (ZOELDNERR!), till den ovettiga fysiken och den urusla grafiken.

Jowood, om det någon gång instiftas en datorspelsbranschens motsvarighet till den internationella domstolen i Haag, då kommer ni dömas hårt. Jag skulle vilja fakturera er för den tid som det tog mig att installera och spela spelet, och jag skulle vilja ha ersättning för sveda och värk. Åtminstone skulle jag vilja ringa hem till er , 03.00 på natten och vråla ZOELDNERR!!1

Jag föredrar att gå till tandläkaren, ja i princip är det lindrigare med en rejäl session med borren än att spendera tid i Soeldner. Jag har nog men för livet.

/Fredrich

Kommentera

