Eye of the Beholder 0: Dungeon Master

En av mina (Staffan) ovanligaste kärlekar är den till så kallade ”Dungeon Master-kloner” alltså datorrollspel som följer samma upplägg och mall som Dungeon Master.

Då Dungeon Master kom ut 1987 var det första spelet i en ny genré. Till skillnad från andra titlar på den tiden var Dungeon Master dels i förstapersonsperspektiv, dels i realtid vilket var mycket stort då. Ofta spelar man samtidigt en hel grupp karaktärer och ser alltså framför sig vad de ser. Som namnet antydde går man genom ”Dungeons” eller underjordiska katakomber/gångar på ren svenska. Men spelet var inte helt i 3d-grafik som skulle bli populärt senare, istället flyttade man sig i ett slags rutsystem ett steg åt gången och man kunde endast vända sig 90 grader åt gången. Vid sidan av att slåss med allsköns monster måste man då och då lösa pussel för att ta sig vidare. Än idag ser man titlar i denna genré men nu främst till bärbara enheter som PSP, Nintendo DS eller iPhone.

Lustigt nog har jag själv aldrig spelat Dungeon Master. Min kärlek kom istället med en speltrilogi på 90-talet kallad Eye of the Beholder. Eye of the Beholder var baserat på en Dungeons & Dragons-licens, de första två spelen av Westwood (som senare blev mest kända för Command & Conquerer) och den tredje av SSI som varit publisher för de första två.

(bild från mobygames)

I ett antal poster hade jag tänkt berätta om varje del i trilogin tillsammans med lite kuriosa men senare hade jag tänkt ta upp några liknande spel jag spelat under årens lopp.

/Staffan

Kommentera

