Mutant Rymd – En underlig bastard

Låt mig först konstatera att jag älskar Äventyrsspel och i stort sett allt de någonsin har tillverkat. Kanske inte så mycket för att jag till vardags återvänder till deras spel, de är rätt daterade och för det mesta märks det rätt tydligt att de var en produkt av den tid de skapades i. Vapen som heter Terminator eller Robocop föreföll antagligen fruktansvärt häftiga just då och där, men så här i efterhand har spelen åldrats relativt dåligt. Missförstå mig rätt, kärnkonceptet i Mutant 2089 (Cyberpunk) och Drakar och demoner (Fantasy) håller väl fortfarande relativt väl, men man måste tänka bort vissa anomalier. Eller frossa i dem, garnera på med hockeyfrillor, yxgitarrer och karaktärer som heter Johnny och vevar med Robocop-pistoler. Vilket som passar dig bäst egentligen.

Men ingen regel utan undantag, och detta, mina vänner, är det i min mening mest halvkokta spelet som Äventyrsspel skapat;

Mutant Rymd

Ta en del Mutant 2089, garnera med monster från Kult (Som halvt om halvt känns rippat från Hellraiser) och rulla ihop det med Warhammer 40k-estetik så har du Mutant Rymd. Den blev aldrig mer än en interrimprodukt mellan Cyberpunkmutant och Mutant Chronicles, som enligt mig tog steget rätt ut till att vara en WH40k-kopia med lite Art-deco-influenser. Jag tror jag totalt spelade det två gånger, vilket är att jämföra med Mutant 2089 som jag spelat från det att jag var åtta år till dagens datum, och jag kan fortfarande plocka fram det då och då. Mutant rymd var enligt min mening början till förfallet. Nu så här i efterhand kan jag konstatera att det var omkring då som Äventyrsspel/Target games började tappa greppet och kanske inte riktigt tilltala mig lika mycket.

Vad är då felet?

Först och främst försöker spelet vara allt. Det är mycket svårt, för att inte säga rörigt att kombinera hellraisermonster, framtida företagscyberpunkdystopi med rymdresor. Det hänger inte ihop. Alla vapen var ritade som gigantiska bolters, och gjorde relativt likadan skada, om jag inte minns fel. Man hade helt enkelt tagit ett par vinnande koncept och kombinerat dem till något som blev sopor.

Det påminner mig om när jag en dag för 13 år sedan kom hem från krogen och var hungrig och konstaterade att bröd är gott, kalvsylta är oerhört gott, och inlagd pepperoni är strålande. Således torde en smörgås med kalvsylta och pepperoni vara underbart. Det var det inte, smörgåsen låg fortfarande i soffan när jag vaknade, och aldrig mer att jag använde det specifika receptet. Och samma öde rönte Mutant Rymd.

/Fredrich

2 thoughts on “Mutant Rymd – En underlig bastard

  1. Ping: Daterade spel – Daterade regler? | Landhajen

  2. Ping: MUTANT 2089: Cyberpunkäventyr? | Landhajen

Kommentera

