Twilight 2000 – Åttiotalsramboestetik

Som en person som spenderat den mest aktiva perioden vad det gäller roll- och brädspel och angränsande underhållning på 90-talet har jag drabbats av allergi. 90-talet, om ni tänker tillbaka, präglades oerhört tungt av vampyrer, Kult, allmänt goth-lidande. Skinnrockar, kängor, tunga bibliska teman och ett allmänt helvetes lidande.

Vampire the masquerade var ju på något sätt kulmen av just den specifika förljugenheten, alltså; Tusentals år gamla vampyrer som har oerhört ont av allting, saknar allting och är drabbade av livsleda trots att de har allsköns övernaturliga krafter och i princip kan bete sig som kungen visavi rättssystemet. D.v.s de kan skita i allt och röja, men istället smuttade de på blod, lipade och suckade.  Vilket så sakteliga födde en längtan till det enkla, raka och uppriktigt sagt, vagt stupida. Enter Twilight 2000;

Jag kom över Twilight 2000 i en rea-låda på ett rollspelskonvent. Det blev efter ett tag något av ett beroende. Twilight 2000 kan bäst beskrivas som en blandning av Rambo, Plutonen, och Mad Max. Jag är osäker på om de som skapade spelet ursprungligen var militärer eller lantmätare, eller både och, för spelet har en oerhörd detaljrikedom vad det gäller kartor, utrustning, vapen, orts & personnamn, trupper och dess förflyttning. Sannolikt var spelet en produkt av sin samtid och kontext. Då den utgåva jag oftast grottat in mig i är från 1983 lär den väl vara präglad av reagan-erans fasta tro på att USA och Sovjetunionen skulle banka skiten ur varandra medelst kärnvapen. Det innehåller en rad inneboende motsättningar, eller rättare sagt, det hänger inte ihop alls storymässigt, men det gör inte så mycket.

Sen är ju kampanjerna och äventyrsmodulerna utformade som de var förr i tiden. Som en sandlåda full med personer, ställen, idéer och hintar, men utan en tydlig struktur eller resväg till slutet. Jag kan uppskatta det på ett vis. När det gäller rollspel måste man ha friheten att fullständigt röra till allt, och sedan lösa röran medelst tumult.

Twilight 2000 har ju dessutom, om man spelar det nu, ytterligare kvaliteter. Det har gått från coolt innespel, till skräckframkallande ostigt vapendyrkarspel, till rätt skönt 80-tals-retro. Det bör och ska, enligt min uppfattning, spelas som ”Efter katastrofen år 2000 så som det såg ut från 1983” Det kräver lite tankevurpor, men ger en oerhörd underhållning; Glöm att googla, glöm GPS, glöm smarta bomber och krig mot terrorismen. Nu är det drabbning i Polen som gäller. Det sker i Kalisz år 2000 genom 1983!

Good LuckYoure on your own

/Fredrich

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s